1. خانه
  2. /
  3. کسب و کار
  4. /
  5. چرا افراد ریسک پذیر...

چرا افراد ریسک پذیر غالباً موفق‌ترند؟

ریسک در نگاه اول ممکن است یک کلمه ترسناک به نظر برسد. بسیاری از مردم از ترس شکست، ریسک پذیر نیستند و خود را از خطرات دور می‌کنند. اگر این کار را انجام دهم و همه چیز را از دست بدهم، چه باید بکنم؟ اگر چیزی را که می‌خواهم بدست نیاورم، چه اتفاقی می‌افتاد. هیچ کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که در شرایط پرریسک چه چیزی را می‌تواند بدست آورد و یا چه چیزی را بدست می‌آورد. اگر فرد منفی‌نگری باشید، شانس موفقیت خود را از دست می‌دهد. اما اگر خوش‌بین باشید، می‌توانید روی هدف و نتیجه تمرکز کنید. اگر شما اینگونه هستید، روحیه‌ی ریسک پذیری دارید.

در نتیجه ریسک پذیر بودن همیشه دو نتیجه بدست می‌آید: یا شما شکست می‌خورید و به حقیقت دست پیدا می‌کنید و از آن درس می‌گیرید. یا اینکه نتیجه‌ی دلخواه خود را می‌گیرید. در هر صورت ضرر نمی‌کنید.
البته توجه داشته باشید منظور ما از ریسک پذیربودن به این معنا نیست که خود را در شرایط وحشتناک قرار دهید و تصمیمات بی‌پروا بگیرید. بلکه باید به عواقب تصمیمات و شرایط ریسک هم فکر کنیم. در ادامه به دلایلی که باعث می‌شود افراد ریسک پذیر موفق‌تر از دیگران باشند، می‌پردازیم.

افراد ریسک پذیر خلاق هستند

یکی از نتایج ریسک پذیری، افزایش روحیه‌ی خلاقیت است. استیو جابز از جمله افراد موفقی است که روحیه‌ی ریسک پذیری بالایی داشت. اگر چنین نبود هرگز برند اپل بوجود نمی‌آمد. ریسک پذیری را باید یک تغذیه برای فکر در نظر گرفت که در پایان راه فکر به خلاقیت و ابتکار می‌رسد. روحیه‌ی ریسک پذیری می‌تواند به اختراعات و اکتشافات پویا نیز منجر شود که وضعیت زندگی را بهبود می‌بخشد. کسی که به اندازه‌ی کافی جسور است، می‌تواند به راحتی ایده‌های خود را مطرح کند.
در راه موفقیت همیشه خطرات زیادی وجود دارد. اما بدون خطر هم هیچ پاداشی در انتظار شما نیست. در واقع موفقیت چیزی جز پاداش پشت سر گذاشتن خطرات نیست. دریافت پاداش (موفقیت) ارزش خطرپذیری را دارد. وقتی ریسک پذیر باشید، یاد می‌گیرید که چگونه در مقابل مشکلات منعطف برخورد کنید که این کار قطعاً به نفع شماست. البته قبل از ریسک باید تصمیم‌گیری کنید. زمان‌بندی باید به درستی انجام شود. هم‌چنین باید جوانب مثبت و منفی تصمیم خود را در نظر بگیرید.
زمانی که قبل از تصمیم‌گیری، خطرات احتمالی را به درستی تجزیه و تحلیل می‌کنید، از شکست دور می‌شوید. در همه‌ی امور همیشه مواقعی وجود دارد که میزان ریسک و خطر موجه و معقول است. پس باید قبل از تصمیم گیری در مورد حرکت بعدی خود، چشم‌اندازهای موجود در شغل و فرصت‌های پیش‌رو را در نظر داشته باشید.

ریسک پذیر بودن به این معنا نیست

افراد ریسک‌پذیر به توسعه‌ی فردی می‌رسند

تا زمانی که وارد شرایط سخت و خطر نشوید، نمی‌توانید بند عادت‌ها را باز کنید. در شرایط فعلی گرفتار می‌شوید و پیشرفتی در زندگی ندارید. اما وقتی مرزهای عادت را کنار می‌زنید، خود را توسعه می‌دهید. شما می‌توانید هدف واقعی و نقاط قوات خود را در شرایط سخت پیدا کنید. در واقع در شرایط سخت است که قادرید خود را چالش بکشید و تجارب بیشتری در زندگی کسب کنید.
به مرور زمان یادمی گیرید، آموزش می‌دهید و تکامل پیدا می‌کنید. ذهن در شرایط چالش و سختی تکامل پیدا می‌کند. افرادی که بیشتر سختی می‌کشند، تجربه و ذهن متکامل‌تری دارند. با پذیرفتن ریسک، شما جاه‌طلب‌تر می‌شوید و اعتمادبه‌نفستان هم افزایش می‌یابد. پس راحت‌تر به سراغ رویاهایتان می‌روید. حتی اگر رویایتان غیرممکن باشد، به راحتی به آن دست پیدا می‌کنید.

افراد ریسک‌پذیر خطرات را محاسبه می‌کنند

ریسک پذیر بودن به این معنا نیست که بدون محاسبه‌ی خطر وارد یک بی‌‌راهه شوید. افراد ریسک پذیر کسانی هستند که بدون فکر کردن وارد یک راه نمی‌شوند. آن‌ها ابتدا تصمیم خود را تفسیر می‌کنند. افرادی که به موفقیت می‌رسند، ابتدا خطرات را محاسبه می‌کنند. اگر ببیند در یک مسیر خطرات آن باعث به زمین خوردنشان می‌شود، از رفتن به این مسیر خودداری می‌کنند. آن‌ها ابتدا تحقیقات لازم را در این زمینه انجام می‌دهند. اطلاعات مورد نیاز را به دست می‌آورد و جوانب مثبت و منفی را در نظر می‌گیرند.
برای ریسک پذیربودن لازم است به سه سوال زیر پاسخ دهید:
۱. بهترین سناریو کدام است؟
۲. بدترین حالت کدام است؟
۳- محتمل‌ترین سناریو برای دستیابی به موفقیت کدام است؟طیسقبز
امروزه دستیابی به اطلاعات کار سختی نیست. آنچه باعث جدا شدن افراد موفق از افراد عادی می‌شود، تلاش آن‌ها برای کسب اطلاعات قبل از تصمیم‌گیری است. ابتدا جهش را یاد می‌گیرند و سپس به سمت آن حرکت می‌کنند.
برخی از افراد بدون اطلاعات قبلی، تصمیم‌گیری می‌کنند. سپس مشخص می‌شود راهی که رفته‌اند اشتباه است. آن‌ها در چنین مواقعی نتیجه می‌گیرند که ریسک‌پذیری باعث به هدردادن سرمایه و اتلاف زمان است. در حالی که هیچ دانش و اطلاعات قبلی نداشته‌اند.

برای موفقیت باید اقدام عملی داشته باشید

یک فرد ریسک‌پذیر فقط به ایده‌پردازی بسنده نمی‌کند. آخرین باری که یک کار مفید انجام داده‌اید، کِی بوده است؟ آخرین باری که یک قدم فراتر از حد خود برداشته‌اید، کِی بوده است؟ آخرین باری که در زندگی ریسک کردید، چه موقع بوده است؟ پاسخ شما به این سوالات از میزان تمایل‌تان برای دست‌یابی به اهداف و رویاها خبر می‌دهد.
همه افراد رویا و اهدافی دارند.اما تنها تعداد معدودی از آن‌ها به هدف‌هایی که می‌خواهند، دست پیدا می‌کنند. بسیاری از مردم باید رویاهایشان را در خواب ببینند. زیرا هرگز آرزوهایشان به واقعیت تبدیل نمی‌شود. افراد موفق درک می‌کنند که برای رسیدن به دنیای رویایی‌شان، باید ریسک کنند.
پس برای اینکه روحیه ریسک‌پذیری را در خود تقویت کنید، باید از هم‌اکنون شروع کنید. اکنون رویاها و اهداف خود را مرور کنید. فکر کنید در راه رسیدن به این اهداف چه خطراتی در مقابل شما قرار می‌گیرد. آیا حاضرید برای دستیابی به هدف‌هایتان، با این خطرات مواجه شوید؟
یکی از ویژگی‌های افراد ریسک‌پذیر، تمایل برای تجربه کردن خطرات است. افراد ماجراجو، روحیه‌ی ریسک‌پذیری بالایی دارند. دیل کارنگی در این مورد می‌گوید: «شانست را امتحان کن. تمام زندگی یک فرصت است. کسی که دورتر می‌رود، همان کسی است جرات و جسارت بیشتری دارد».

افراد ریسک پذیر مقاوم هستند

یکی دیگر از ویژگی‌های یک فرد ریسک‌پذیر، توانایی بالا برای تحمل خطرات است. این افراد جسور هستند و به دلیل هوشیاری و اعتمادبه نفس بالا، با شجاعت قدم برمی‌دارند. زمانی که فردی عقب‌نشینی می‌کند، یک فرد ریسک پذیر مایل است باز هم بماند و مقاومت کند. این افراد می‌دانند که موفقیت در دامان هیچ کس قرار ندارد و باید برای آن تلاش کرد.
یک فرد ریسک پذیر است در آسمان طوفانی شلیک می‌کند. آن‌ها همیشه به دنبال فرصت‌های نادر هستند که تاکنون پیدا نمی‌شدند. افراد ریسک‌پذیر در هر شرایطی آماده‌اند تا در برابر سختی مقابله کنند.

با داشتن روحیه‌ی ریسک‌پذیری از شکست نمی‌ترسید

افرادی که روحیه‌ی ریسک‌پذیری بالایی دارند، از شکست ترس و هراسی ندارند. این افراد غیرقابل توقف هستند. زیرا اراده‌ی آن‌ها مانع از توقف‌شان می‌شود. ترس یک بلوک ذهنی است که مانع از رسیدن به رویاها و اهداف می‌شود. اما افراد ریسک‌پذیر، ترس را احساس نمی‌کنند. به همین دلیل متوقف نمی‌شوند.

افراد ریسک‌پذیر استانداردهای بالاتری نسبت به افراد عادی دارند

به دلیل اینکه افراد ریسک پذیر خطرات زیادی در برابرشان قرار می‌گیرد، تجارب و اطلاعات بیشتری نسبت به افراد عادی دارند. این گروه از افراد می‌خواهند در برابر سختی‌هایی که تحمل می‌کنند، ارزش بیشتری بدست آورند. بنابراین در شرایط جدیدتر و نامشخصی وارد می‌شوند که تاکنون کسی تجربه‌ای در آن نداشته است. آن‌ها تمام راه می‌آموزند. خودشان کشف می‌کنند و قادرند قدرت درونی خود را مهار کنند. این افراد هوش هیجانی بالایی دارند و به همین دلیل وقتی در معرض خطر هم قرار بگیرند، قادرند خیلی سریع واکنش نشان دهند و خود را کنار بکشند.

افراد ریسک‌پذیر انعطاف‌پذیری بالایی دارند

هیچ کار پویایی بدون ریسک و مشکل وجود ندارند. هر کسی که بخواهد در زندگی‌اش رونق ایجاد شود، باید با این مشکلات مواجه شود. در شرایط سخت بین افراد ریسک پذیر و افراد عادی تفاوت ایجاد می‌شود. افراد عادی که تصمیم می‌گیرند برای رسیدن به رویاهایشان وارد شرایط سخت شوند، به محض مواجه شدن با این شرایط، عقب‌نشینی می‌کنند. اما یک فرد ریسک‌پذیر واقعی به دلیل انعطاف‌پذیری بالا، خیلی زود با شرایط جدید سازگار می‌شود. زیرا او پیش‌تر با شرایط سختی روبه‌رو شده که راه‌ مقابله با این سختی را آموخته است.

افراد ریسک پذیر به توسعه‌ی فردی می‌رسند

افراد ریسک‌پذیر فرصت و شانس بیشتری دارند

شانس به معنای قرارگرفتن تعداد فرصت های بیشتر در برابر ماست. وقتی گفته می شود یک نفر شانس بیشتری دارد، یعنی فرصت های بهتری در برابر او قرار می گیرد. اما فرصت های چطور به وجود می آیند؟ هیچ فرصتی خود به خود ساخته نمی‌شود. بلکه این ما هستیم که فرصت ها را می‌سازیم.
افراد ریسک‌پذیر شانس و فرصت بیستری دارند. زیرا پیوسته در تلاش برای رسیدن به دنیای رویایی‌شان هستند. پس طبیعی است که فرصت های آن ها از فرصت های یک فرد عادی که دست روی دست گذاشته است، بیشتر باشد. تا زمانی که تلاش نکنید و برای موفقیت سختی نکشید، مطمئنا هیچ شانس و فرصتی برای موفقیت ندارید. حتی اگر فرد ریسک‌پذیر در انتخاب و تصمیم‌گیری دچار اشتباه شود و شکست بخورد، تجربه و اطلاعات زیادی بدست می آورد. اما بعد از شکست فرصت‌هایی در مقابلش قرار می گیرد که می تواند آن ها را با تجربه و اطلاعات بدست آمده، به شانس تبدیل کند.

منبع : irselfmade.com

پست های مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

معادله ی امنیتی *