1. خانه
  2. /
  3. کسب و کار
  4. /
  5. راز موفقیت افراد موفق...

راز موفقیت افراد موفق را یاد بگیرید، الگوبرداری کنید و جا پای آنه بگذارید

راز موفقیت افراد موفق در چیست؟ هوش و استعداد، داشتن روابط مختلف، خانواده حمایتگر و احتمالا پولدار و اصلاً شاید شانس و اقبال. شنیدن و دیدن داستان زندگی افراد موفق همیشه جذاب بوده است. افراد موفق و راز موفقیت آنها سالها است که سوژه بسیاری از کتاب ها، داستان ها و فیلم ها هستند.

در این داستان ها به دنبال رازهای موفقیت افراد موفق می گردیم. کنجکاو هستیم که راز موفقیتشان در چیست. البته باید صادقانه گفت که گاه در داستان زندگی آنها به دنبال بهانه هایی برای توجیه عدم موفقیت خودمان نیز هستیم. اما اگر با این نیت به تماشای داستان زندگی افراد موفق مینشینید، باید بدانید که چیز زیادی عایدتان نخواهد شد.
بررسی زندگی افراد موفق نشان می دهد، اکثریت آنها آدم هایی با شرایطی مثل سایر افراد معمولی هستند و گاه سطح امکانات زندگی آنها از بسیاری از ما کمتر هم بوده است. اینجا است که کشف رازهای موفقیت افراد موفق جذاب تر هم می شود.

راز موفقیت در چیست؟

جستجو برای یافتن افراد موفق در ایران نیز شما را با تعداد زیادی از افراد در کشورمان آشنا می¬کند که اغلب کارآفرین هستند. اغلب آنها کار خود را با سرمایه ای محدود آغاز کرده اند و بر خلاف تصور ما از روابط و رانت خاصی نیز بهره نبرده اند.
اتفاقا کاملا پایبند به اصول اخلاقی هستند و در راه حق قدم برمی¬دارند. گفته¬ها و خاطرات این افراد موفق نشان می دهد، راز موفقیت افراد موفق در ایران هم با سایر افراد موفق جهان مشترک است. پشتکار و نظم، خوش بینی، اتکا به توانایی هایشان و ریسک¬پذیری در زندگی همه آنها وجود دارد.
واقعیت این است که رازهای موفقیت افراد موفق عجیب و غیرقابل باور نیستند و شاید اصلا رازی در کار نیست. نکته مهم این است که برای موفقیت، تنها شنیدن داستان ها درباره راز موفقیت افراد موفق کافی نیست، باید مرد عمل باشیم.
از همین لحظه آستین ها را بالا بزنیم و دل به دریا بسپاریم و برای رسیدن به هدف اقدام کنیم و پا پس نکشیم. شرط میبندم که با خواندن این چند جمله آخر به یاد مجریان لوس برخی برنامه های تلویزیونی افتاده اید و شاید تصمیم گرفته اید که ادامه مطلب را نخوانید!!
اما کمی صبر داشته باشید. قول میدهیم در ادامه مطلب دست از شعار دادن برداریم و به چند نکته مهم از میان گفتگوهای انجام شده با افراد موفق اشاره کنیم که رازهای موفقیت افراد موفق را افشا می کند.

دنیای خودتان را کشف کنید

شاید بتوان یکی از بزرگ ترین رازهای موفقیت افراد موفق را در هوشیاری شان دانست. افراد موفق نسبت به دنیای خود هوشیار هستند. بسیاری از ما در حال واکنش به دنیای پیرامون مان هستیم و از این موضوع غافلیم که هر فرد دنیای خاص خود را دارد. دنیای مخصوصی که واقعیت مربوط به ما را می سازد.
برای موفقیت باید خود را کشف کنیم. وارِن بافِت(Warren Buffet) از بزرگترین سرمایه داران و کارآفرینان جهان است. ثروت  او هر چهار سال یک بار، دو برابر می شود. بافت معتقد است که بزرگ‌ترین سرمایه هر فرد استعدادهایش است. سرمایه ای که هیچ کس نمی تواند آن را از شما بدزدد یا از آن تقلید و کپی برداری کند.

آتش را خاموش کنید

این جمله را برنی اکلستون(Bernie Ecclestone) صاحب بزرگترین مسابقات اتومبیل رانی فرمول یک جهان میگوید. او در توضیح این جمله میگوید، هر روز که از خواب بر می خیزم خود را مانند آتش نشانی تصور می-کنم که باید به جنگ با حریق برود. هر روز به حل یک مسئله فکر میکنم.
مسائل همانند آتشی هستند که باید بر آنها غلبه کنم. اگر آتش بزرگ است، از دیگرانی که به آنها اعتقاد و اعتماد دارم، کمک می¬گیرم. او اضافه میکند که البته باید برای رسیدن به موفقیت باید همیشه صادق، وفادار و مسئولیت پذیر باشیم. اگر قراردادی را منعقد کردید تا آخر به آن وفادار بمانید.

کاری را انجام دهید که عاشق آن هستید

نام بیل گیتس(Bill Gates)، صاحب شرکت مایکروسافت، تقریبا در تمام فهرست های نام افراد موفق ثبت شده است. اگر از بیل گیتس درباره رازهای موفقیت افراد موفق بپرسید، میگوید مهمترین اتفاق زندگی این است که کاری را انجام دهید که عاشقانه آن را دوست دارید.
او معتقد است که وقتی کاری را انجام می دهید که عاشقش هستید، لذتی را تجربه می¬کنید که در ثروتمند شدن بیش از اندازه هم یافت نمی شود.

به صدای درونتان گوش کنید

این جمله توصیه استیو جابز(Steve Jobs) به افرادی است که به دنبال رازهای موفقیت افراد موفق هستند. او می¬گوید همواره آرزوهایتان را دنبال کنید. به دنبال رؤیاهایتان بروید. حتی اگر رؤیایتان بزرگ است، راه برای رسیدن به آن وجود دارد.
او می¬گوید آگاه باشید که زمان شما محدود است، پس آن را با زندگی کردن به شیوه دیگران هدر ندهید و نگذارید قوانین و سنت¬ها برای شما تصمیم بگیرند.
شاید بتوان راز موفقیت استیو جابز را در همین جمله از خود او خلاصه کرد: « برای آن¬چه حس درونی تان می گوید ارزش قائل شوید. حس درونی شما قبل از عقل تان می داند که شما چه می خواهید و باید چه کار کنید.»

راز موفقیت افراد موفق در چیست؟ هوش و استعداد

نه سخت باشید و نه نَرم

جف بزوس(Jeff Bezos) بنیانگذار سایت تجاری معروف آمازون است. پاسخ به سوال راز موفقیت افراد موفق چیست؟ را باید در مدل زندگی او جستجو کرد. او می گوید باید قدر زمان را دانست و به گونه ای برنامه ریزی کرد که در آینده حس رضایت را به دست بیاورید.
بزوس که تحصیلاتش در زمینه کامپیوتر است، دستی هم در روانشناسی دارد. او معتقد است: « برای موفقیت باید هم سختی داشت و هم انعطاف. اگر بیش از حد نَرم باشید با هر مشکلی متوقف می شوید و نمی توانید از راه های سخت بگذرید.
اگر هم اصلا انعطاف نداشته باشید با رو به رو شدن با هر مسئله ای که راه حل آن را نمی دانید، مرتب سر به دیوار می کوبید و به هیچ راه حل دیگری فکر نمی کنید.»

با تغییرات زندگی کنید

شاید راز موفقیت افراد موفق در ایران را باید در این جمله دانست. همه این افراد شرایط بد اقتصادی، جنگ و تحریم را تجربه کرده اند اما راه موفقیت را نیز از دل همین اوضاع گاه بسیار آشفته یافته اند. واقعیت این است که زندگی و تغییرات آن غیر قابل پیش بینی است و شرایط به ندرت بر اساس آن چه در ذهن ماست پیش می رود.
راز افراد موفق این است که در برابر تغییرات انعطاف پذیر هستند و به تغییر عادت دارند. بر هدف شان تمرکز دارند و هرگز تصور نمی کنند که برای رسیدن به مقصد تنها یک مسیر وجود دارد. پس در برخورد با موانع به دنبال مسیرهای جایگزین می گردند و متوقف نمی شوند.

راز موفقیت افراد موفق را یاد بگیرید، الگوبرداری کنید و جا پای آنه بگذارید

از شکست ها درس بگیرید

وقتی داستان موفقیت جیمز دایسون(James Dyson) را بشنوید، متوجه می شوید که این جمله تنها یک شعار تکراری نیست. دایسون مخترع جاروبرقی های بدون کیسه است. او و همکارانش ۵۱۲۶ بار به آزمایش ایده خود پرداختند و هر بار شکست خوردند تا سرانجام در آزمایش ۵۱۲۷ موفق شدند.
هرگاه از دایسون درباره رازهای موفقیت افراد موفق پرسیده می شود، او شروع به تعریف کردن از شکست هایش می کند. او می گوید؛ شکست ها و ناکامی ها بزرگ ترین درس ها را به شما می دهد.
همه ما اشتباه می کنیم اما مهم این است که ارزش این شکست ها را بدانیم و با درس گرفتن از هر شکست رو به جلو قدم برداریم. هر شکست به شما نشان می دهد که در کجا و چه اشتباهاتی داشته اید.

هرگز خود را در قالب قربانی ندانید

نام جک ولچ (Jack Welch) با کارخانه های بزرگ جنرال موتور شناخته می شود. او همواره به کارمندانی که در کار به مشکل برمی خوردند، این گونه می گفت: «ممکن است شما به راحتی مدیر و کارفرمای خود را مقصر بدانید؛ اما آیا این قضاوت درست است؟
بد نیست در آینه نگاه کنید و صادقانه از خود بپرسید که چه کسی مقصر است. اشتباهات شما و یا رئیس تان دلیل مشکلات است. اگر پس از همه بررسی ها باز هم احساس کردید که شما قربانی اشتباهات رئیس تان هستید، هرگز در آن وضعیت نمانید.
هیچ¬گاه نباید در قالب یک قربانی باشید. آزادی خودتان را حفظ کنید و تغییر مسیر دهید، حتی اگر مجبور هستید از نقطه صفر شروع کنید.»

در آخر

می توان از دل زندگی افراد موفق هزاران نکته دیگر را بیرون کشید و درباره شان صحبت کرد. نکته هایی که همه به گوش ما آشنا هستند. اما باید به خودمان یادآوری کنیم که اگر چه همیشه باید تصویری زیبا را از هدف مان در ذهن داشته باشیم، اما لمس واقعی آن بدون حرکت و عمل میسر نمی شود.
بهتر است برای رسیدن به موفقیت زمان را از دست ندهید و از همین لحظه شروع کنید. به امید روزی که داستان موفقیت شما در کتاب های افراد موفق و راز موفقیت قرار گیرد.

منبع : irselfmade.com

پست های مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

معادله ی امنیتی *