همه تبلیغات چاپی، کاربرد های یکسانی ندارند و از هر کدام آنها برای هدفی متفاوت و شاید حتی مخاطبان متفاوتی استفاده میکنند. مثلا از تراکت برای تبلیغات میدانی استفاده میشود. خیلی وقت ها شده در خیابان را می روید و تراکت دریافت می کنید. در صورتی که کاتالوگ را معمولا به واسطهها می رسانند و یا فقط برای تولید محصول به مشتریها نشان میدهند. بروشور را هم معمولا به عنوان توضیحات محصول در جعبه آن قرار میدهند تا مشتری بتواند آن را مطالعه کند و ابهامات و سوالاتش درباره محصول رفع شود. در این مقاله سعی داریم به بررسی تفاوتهای تراکت و بروشور به طور کامل تر بپردازیم.
تراکت تبلیغاتی چیست؟
طراحی تراکت یکی از بهترین روشهای جذب مشتری و بازاریاب برای بیشتر کسب و کارها می باشد که معمولا در تیراژ بالا چاپ شده و بین همه مردم پخش میشوند. تراکت ها باید طراحی جذاب و خاصی داشته باشند. تراکت شما باید به گونهای باشد که افراد با یک نگاه به آن جذب شوند و محتوایش را بررسی کنند.و نظر دیگران را نسبت به شما تغییر دهند.
تراکت ها
• تراکتها معمولا تک ورقی و تانشده هستند.
• به صورت یک رو یا دو وجه چاپ میشوند.
• تراکتها اغلب اوقات در اندازه استاندارد ۱۱×۵/۸ اینچ یا همان برگه A4 چاپ میشوند ولی میتوان آنها را در هر سایزی چاپ کرد تا راحت در دست جا شوند.
• در عین اینکه در زمینههای مختلفی به کار میروند، ولی بهترست برای تبلیغات کوتاه و اجمالی استفاده شوند.
• در اکثر اوقات به صورت دستی توزیع میشوند، ولی ممکن است به صورت پستی هم ارسال بشوند.
• تراکتها در مقایسه با دیگر محصولات چاپی، در فاصله زمانی کوتاه مورد استفاده قرار میگیرند.
• در کل به نسبت دیگر محصولات تبلیغاتی، تراکتها برای تبلیغات کوتاه مدت مورد استفاده قرار میگیرند.
• به طور معمول تراکتهایی که با کاغذهای ضخیم یا مقوا چاپ میشوند، عمدتا کاربردهای مرجع دارند.
• اسامی دیگر تراکت عبارتند از لیفلت و آگهی
در اکثر اوقات برهمین اساس از تراکتها استفاده میشوند:
• اعلان رویداد
• تبلیغ افتتاحیه اماکن و مکانهای جدید مانند باشگاه، مراکز تفریحی، رستوران و غیره
• برگه اطلاعاتی راجع به نمایشگاه یا کنفرانس
• مانند آگهیها و لایی روزنامه/مجله
• مانند اعلانها، به عنوان بخشی از کمپینهای تبلیغاتی
• آگهیهای عمومی محلی
بروشور تبلیغاتی چیست؟
بسیاری از ویژگی های بروشور، مشابه تراکت است؛ با این تفاوت که بروشورها همواره به صورت دورو چاپ می شوند. بروشورها بر خلاف تراکت، دارای تا خوردگی هایی هستند و صفحات جداگانه ای برای گنجاندن محتواها، ایجاد می کنند. طراحی بروشور های تبلیغاتی می بایست دارای طراحی جذاب و زیبا در عین حال ساده و مفهومی باشد.
• برخلاف تراکتها، بروشورها تا میخورند.
• بروشورها دو رو چاپ میشوند.
• بروشورها به صورت تک برگه و چند برگه و در تنوع بالایی از انواع تا چاپ میشوند.
• بروشورها خیلی راحت از کتابچهها تشخیص داده میشوند و بعضی بروشورها چند برگی بوده، و همیشه تعداد برگ آنها مشخص است.
• بروشورهای چند برگی بوده و به همین دلیل گاهی اوقات با کتابچه اشتباه گرفته میشوند، اما جنبه تمایزبخش آنها داشتن صحافی در کتابچه است.
• بروشورها به طور مکرر چاپ شده و مرتبا مورد استفاده قرار میگیرند، پس به تبع روی کاغذهای بادوام یا مقوا چاپ و روکش میشوند و این روکش مانع از نفوذ رطوبت و محوشدگی مطالب میشود.
• بروشورها به طور معمول تشخیص داده میشوند چون که هزینه چاپ بروشورها با تراکتها متفاوت است.
بروشورها بخاطر کاربردهای زیر، بیشتر استفاده میشوند:
• محصول تبلیغاتی مرجع برای مشتریان و کارکنان
• به عنوان همراه دیگر محصولات تبلیغاتی برای کمک به افزایش فروش
به طور کلی هر دو ابزارهای مهم تبلیغ و فروش هستند که در هر کسب و کاری، کاربرد دارند. آنلاین گرافیست با توجه به توضیحات و نیازتون و با بهره گیری از مجرب ترین گرافیست ها آماده خدمت رسانی به شما عزیزان در زمینه طراحی بروشور و تراکت های تبلیغاتی می باشد.