در دهه های قبل برای پیدا کردن شغل کافی بود در زمینه مورد نظر کارفرما مهارت داشته باشید اما این روزها اوضاع فرق کرده. حالا بسیاری از کارفرماها علاوه بر توانایی های تخصصی نظیر حسابداری و برنامه نویسی به دنبال ویژگی های دیگری در متقاضیان می گردند که «مهارت نرم» نامیده می شود. این مهارت شامل مواردی نظیر توانایی یادگیری، کار گروهی و حل مساله می شود اما تسلط به آنها چندان ساده نیست.
دلیل توجه بیشتر کارفرماها به مهارت های نرم تغییر فضاهای کاری به سوی تیم محور و سرویس محور بودن است. بر اساس پژوهش جدید «ادوبی» مهمترین مهارت های نرم برای کارفرماها به ترتیب ارتباطات، خلاقیت و مشارکت هستند. تقریبا در سه چهارم آگهی های استخدامی ارتباطات و در پنجاه درصد این آگاهی خلاقیت به عنوان ویژگی های ضروری قید شده. این در حالی است که تنها یک چهارم متقاضیان آنها را در رزومه خود قید می کنند.
ذکر این ویژگی ها در رزومه شغلی تنها گام نخست است و آنچه اهمیت دارد نمایش عملی آنها در مصاحبه شغلی است که در ادامه چگونگی آنرا شرح داده ایم.
برقراری ارتباط
یکی از راه های عالی برای نمایش این مهارت ها برقراری ارتباط و گفتگوی صحیح با مصاحبه کنندگان است. از نظر Maya Marcus، معاون منابع انسانی کمپانی «پالو التو نتورکس» اینکار از طریق ایجاد جوی دوستانه، ارتباط گرفتن سریع با دیگران، ارائه پاسخ های فکر شده و حتی موارد ساده تر نظیر خودداری از پریدن میان حرف مصاحبه کننده صورت می گیرد.
مهارت ارتباطی فراتر از کلمات است. بسیاری اوقات مصاحبه کننده به جای مفهوم کلمات روی ارتباط چشمی، زبان بدن و حتی لحن و سبک حرف زدن متقاضی تمرکز می کنند. در صورتی که پاسخ شما با مثال همراه باشد، تصویری واضح پیش چشم کارفرما ترسیم کند یا به راحتی درک شود، یک گام مهم برای استخدام برداشته اید.
تفکر خلاق
یکی از دلایلی که ربات ها فعلا قادر به کنار زدن انسان در تمامی مشاغل نیستند، فقدان خلاقیت در آنها است. ربات ها معمولا توانایی حل مسائل پیچیده را ندارند، مقوله ای که خلاقیت خود را در آن نشان می دهد.
پرسش هایی که مدیران در مورد راهکار شما برای خروج از شرایط دشوار می پرسند، بهترین زمان برای نمایش خلاقیتی است که در شما نهفته. بهتر است به جای بیان صرف نتیجه نهایی؛ جواب را با ارائه توضیحاتی در مورد شرایط دشواری که قبلا تجربه کردهاید، شروع کنید. شرایطی مثل نحوه برخورد با همکار یا مشتری ناسازگار گزینه خوبی برای شروع توضیحات است. پس از آن می توانید توضیحاتی را در مورد راهکارها و اقداماتی که انجام دادهاید ارائه کرده و سپس سراغ نتیجه نهایی بروید.
کار تیمی
اگر توانایی همکاری بالایی دارید حتما با ارائه مثال از کارهای تیمی قبلی و نتایج آنها، این مهارت را در جلسه مصاحبه مطرح کنید. البته باید دقت کنید که لحن صحبتتان به شکلی نباشد که ارزش کار دیگران را کمرنگ کرده و فقط خودتان را برجسته کنید. اینگونه نشان می دهید که حین کار ذهنیتی تیمی داشته و منافع گروه را در اولویت قرار می دهید.
زمانی که درباره پروژه ای که مدیریت کرده اید توضیح می دهید به مصاحبه کننده نشان دهید که چگونه دیدگاه ها و نقطه نظرات متناقض اعضای تیم را مدیریت کرده اید. حین توضیح دادن در مورد روزهای اول کارتان نیز به آن دسته از رفتارهایتان اشاره کنید که باعث شده همکاران با شما به راحتی ارتباط برقرار کنند.
مهارت های نرم تنها به این سه مورد محدود نشده و برخی از آنها نظیر مهارت شنیدن و داشتن نگرش مثبت معمولا به شکل طبیعی و حتی بدون اینکه خودمان بدانیم به نمایش گذاشته می شوند.